top of page
  • תמונת הסופר/ת Sigal Tifferet

איך לכתוב עבודה?

עודכן: 26 בספט׳ 2021

כתיבת עבודות היא אחת המשימות הקשות באקדמיה. גם אקדמאיות מנוסות מתקשות בה. אחת הדרכים להתמודד איתה היא לפרק אותה למרכיבים בודדים ולעבוד בצורה שיטתית. אם צורת העבודה הזו מתאימה לכן, ראו את רשימת השלבים הבאה. את השלבים ניתן ליישם בעבודה קצרה של כמה פסקאות וגם בעבודת סמינר ארוכה של עמודים רבים.

קריאה ראשונית

  1. בחרו נושא. רצוי לבחור נושא שמעניין אתכן באופן אישי.

  2. חשבו על תת-נושאים אפשריים. פרקו את הנושא למספר גדול של תת-נושאים. נסו לחשוב על כמה שיותר אפשרויות ורשמו אותן כראשי פרקים.

  3. אתרו מאמרים שיכולים לשמש אתכן בכתיבת העבודה. היעזרו בגוגל סקולר, והשתדלו לבחור מאמרים איכותיים ככל הניתן. המאמרים יכולים להיות בנושא הכללי של העבודה שלכן, או בנושא של אחד מראשי הפרקים שרשמתן.

  4. קראו את תקצירי המאמרים ומרקרו את הממצאים והמסקנות המרכזיים שלהם.

בניית שלד העבודה

  1. חשבו, מה הטענה המרכזית שתרצו להציג בעבודה שלכן? זו יכולה להיות טענה שאתן חשבתן עליה, או טענה שמופיעה במאמרים שקראתן. רשמו את הטענה בראש העמוד כדי שתנחה את הכתיבה שלכן.

  2. חזרו לראשי הפרקים שכתבתם, ובחרו חלק מראשי הפרקים, כך שיספרו סיפור שלם. כל ראש פרק יהפוך בהמשך לפסקה או לפרק. אפשר לבחור ראשי פרקים לפי רמת העניין שלכן או לפי מה שקראתן במאמרים.

  3. סדרו את ראשי הפרקים לפי סדר הגיוני (מהרחב לצר / מהפשוט למורכב / מהמוקדם למאוחר / מהגורמים להשלכות).

  4. בדקו את שלד העבודה שיצרתן עד כה: > טענה: האם ראשי הפרקים מתאימים לטענה שרציתן להציג? אם לא, שנו את הטענה או את ראשי הפרקים. > לכידות: האם ראשי הפרקים מספרים סיפור קוהרנטי (עקבי, מלוכד, ברור)? > היעדר חפיפה: האם ראשי הפרקים שונים זה מזה? אנחנו לא רוצות שתהיה חזרה מיותרת. > היגיון: האם יש הגיון בסדר של ראשי הפרקים?

כתיבת הפסקאות

  1. החליטו על טענה לכל ראש פרק. מה אתן רוצות לומר על תת-הנושא הזה? אפשר לבחור את הטענה על סמך המחשבות שלכן או על סמך מידע שקראתן.

  2. נסחו את הטענה הזו כמשפט המפתח. משפט המפתח הוא בדרך-כלל המשפט הראשון בפסקה.

  3. בדקו את משפטי המפתח שלכן: > משפט המפתח צריך להיות מנוסח כמשפט ולא ככותרת או כשאלה. > הוא צריך להציג טענה ברורה. > הוא בדרך-כלל יהיה משפט כללי. > רצוי לבחור משפט שתוכלו בהמשך לתמוך בו במספר דרכים שונות.

  4. מתחת לכל משפט מפתח כתבו 3-5 משפטי תמיכה. המשפטים האלה אמורים לשכנע את הקוראת שהטענה הרשומה במשפט המפתח היא אכן נכונה. משפטי התמיכה יכולים להתבסס על החשיבה שלכן או על מה שקראתן. אם יש לכן יותר מדי משפטי תמיכה, שקלו לפצל את הפסקה לשתי פסקאות. שימו לב, לא כל הפסקאות צריכות להיות בנויות בפורמט של מפתח ותמיכה, אבל זה המבנה הכי חזק לפסקה.

  5. אם השתמשתן במקורות מידע לכתיבת משפט המפתח או משפט התמיכה, רשמו אזכור בסוף כל טענה או ממצא שאינם שלכן. האזכור כולל בדרך-כלל את שמות המשפחה של המחברים ואת שנת הפרסום בתוך סוגריים, לדוגמא, (תפארת, 2020). אם אתן מתייחסות לטענה מתוך פרק המבוא של מקור המידע, השתמשתו באזכור משני, לדוגמא, (לוי, 2000, כמוזכר בכהן, 2005).

עריכת הפסקאות

  1. בדקו את השימוש שלכן במקורות המידע: > האם בחרתן טענה שבאמת מייצגת את הממצאים או המסקנות של מקור המידע? > האם כתבתן את הטענה או הממצא במילים שלכם, ולא העתקתן את הטקסט? > אם הטקסט הוא באנגלית, האם נמנעתן מלהדביק תרגום של גוגל טרנסלייט?

  2. יכול להיות שבזמן הכתיבה תרגישו שאתן צריכות להתעמק יותר במאמר מסוים. אם זה במצב, זהו את החלק הספציפי שיכול לסייע לכן, קראו אותו לעומק וסמנו או רשמו ממצאים ומסקנות מרכזיים.

  3. בסיום כתיבת הפסקה בדקו את איכות הפסקה: > אחדות: האם רוב המשפטים באמת תומכים במפתח? אם כן, תשנו את משפטי התמיכה, או את משפט המפתח. > שלמות: האם משפטי התמיכה ממצים את הנושא כולו, או שהם תומכים רק בחלק מהטענה שבמפתח? אם כן, תשנו את משפטי התמיכה, או את משפט המפתח. > רציפות: האם יש סדר הגיוני בין משפטי התמיכה? אם כן, שנו את סדר המשפטים.

  4. שקלו אם כדאי להוסיף משפט לפני משפט המפתח המקשר לפסקה הקודמת, או נותן רקע כללי.

  5. בסיום כתיבת העבודה כולה בדקו את סגנון הכתיבה שלכן. מומלץ שלא להתעסק בסגנון הכתיבה עד לשלב זה, שכן זה עלול להפריע לכן לחשוב על התוכן. אחרי שכתבתן הכל, עברו פסקה פסקה ובדקו את הדברים הבאים: > משפטים בנויים נכון: קצרים ובהירים, עקביים מבחינה דקדוקית, לא מתחילים בו' החיבור, כוללים נשוא (אינם כותרת). > מילות קישור: האם השתמשתן מספיק במילות קישור (בין הפסקאות, בין המשפטים, בתוך המשפטים), והאם הן מתאימות להקשר? > סגנון כתיבה טוב: לא בשפה עיתונאית או מדוברת, ללא מידע מיותר, חזרות או מריחות. > כללי כתיבה נכונים: ללא ר"ת, ללא ירידת שורה בסוף משפט, ללא משפטי שאלה, ללא כתיבה בגוף ראשון או שני, מספרים עד 10 רשומים כמילה.

רשימת המקורות

  1. כתבו רשימת מקורות. > אם מדובר במאמר השתמשו בדוגמא הזו: אדלר-בן דור, ע', וסויה, ר' (2010). שיקום פסיכו-סוציאלי של אנשים המתמודדים עם פגיעות נפשית: ראיית ההווה לעומת ראיית העבר בקרב משתתפים בתכניות שיקום. מגמות, מז(2), 323-301. > אם מדובר בספר, השתמשו בדוגמא הזו: גילברט, ד' (2007). להיתקל באושר. מטר.

  2. לפרטים נוספים היעזרו בתדריך APA או באפשרות "צטט" בגוגל סקולר.

עיצוב

  1. בדקו את עיצוב המסמך: > פונט אחיד וסטנדרטי בכל המסמך גודל 12 > מקלידים רווח אחרי נקודה ופסיק > רווח כפול או 1.5 בין השורות > יורדים שורה בסוף פסקה ולא בסוף משפט

  2. הכינו דף שער הכולל את כל הפרטים הבאים: > פונט אחיד גודל 12 > ללא ציורים, צבעים ותמונות > ללא לוגו של המכללה > ללא תוכן ענינים > כולל שם, ת.ז., שם המרצה, שם הקורס, שם המטלה ותאריך ההגשה

היה קשה? אל תדאגו, זו מיומנות נרכשת וככל שתעשו אותה יותר, כך היא תהפוך לקלה יותר.

1,405 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page