top of page
  • תמונת הסופר/ת Sigal Tifferet

איך לערוך חיפוש מתקדם בגוגל?

עודכן: 28 ביוני 2021

בעולם המודרני קיים מידע רב ונגיש. אך לעיתים חיפוש רגיל ברשת לא נותן לנו את התוצאות המדויקות אותן רצינו. במקרים כאלה, בהם שווה לנו להשקיע זמן בחיפוש ממושך, מדויק ועמוק יותר,

כדאי להיעזר בכלי חיפוש מתקדמים יותר.



הכתבה מתבססת במידה רבה על סדנא מצוינת של ענבר יסעור מחברת חיפושית. למידע על חיפוש עסקי, מומלץ לפנות לענבר. למידע על חיפוש מדעי, מומלץ להיעזר בכתבה על גוגל סקולר.


1. שנו את ההגדרות

הגדלת מספר התוצאות לעמוד

כדי לקבל יותר תוצאות בכל עמוד יש לשנות את ההגדרות. חפשו איזו שהיא מילה ואז לחצו על "הגדרות" מתחת לחלון החיפוש ושנו: הגדרות > הגדרות חיפוש > מספר תוצאות בדף.


שינוי שפת הממשק

כדי לעבוד עם פונקציות חיפוש מתקדמות יותר דרך חלון החיפוש צריך לשנות את שפת הממשק של גוגל לאנגלית. זה לא מחייב אתכם לחפש באנגלית: הגדרות > שפות (בסרגל הימני) > English (באיזו שפה יוצגו מוצרים של גוגל).


2. נסחו מילות מפתח מקצועיות

הכינו לעצמכם מחסן מילים המייצגות את המושגים המרכזיים שלכם. אלה צריכות להיות מילים מקצועיות באנגלית. הטעויות העיקריות בחיפוש מאמרים מתרחשות בשלב הזה כאשר אנשים מקלידים מילים שלא תורגמו היטב או מילים עם שגיאות כתיב. לדוגמא, המינוח המקצועי להבדלים בין גברים ונשים אינו men או women אלא gender. ניתן להיעזר בטיפים הבאים:


מילונים

היעזרו במילונים כמו Google Translate או Morfix. אם הצלחתם למצוא מילה בסיסית באנגלית, אפשר לחפש אותה במילון מילים נרדפות Thesaurus ולנסות גרסאות אחרות לאותו מושג.


גוגל

אחת הדרכים הטובות לזיהוי מילות החיפוש הנכונות באנגלית, היא לערוך חיפוש ראשוני בגוגל ולראות אילו מושגים דומים עולים בתוצאות החיפוש. הציצו בתחתית של תוצאות החיפוש. יתכן שתמצאו שם המלצות לחיפושים דומים.


ויקיפדיה

אם יש לכם מושג מקצועי שאתם מכירים בעברית, אבל המילונים לא מצליחים לתרגם אותו היטב, נסו לחפש את המושג בויקיפדיה בעברית. לאחר שתמצאו אותו, בחרו את הערך המקביל באנגלית ותוכלו לראות מהו שמו המקובל.


3. היעזרו באופרטורים

אופרטורים הם סימנים המצביעים על קשר לוגי בין כמה מילים. השימוש בהם יכול לשפר את תוצאות החיפוש שלכם. שימו לב, אם לא שיניתם את שפת הממשק לאנגלית, יתכן וחלק מהאפשרויות לא יעבדו טוב. במקרה כזה, עברו לעבוד עם תפריט החיפוש המתקדם, כפי שמוסבר בסעיף הבא. תיאור של האופרטורים הבסיסיים ניתן למצוא בהמלצות של גוגל לשיפור חיפושים. למתעניינים, מומלץ לעבור על רשימה של מעל 50 אופרטורים, בדגש קידום אתרים.

כדי לחפש ביטוי מדויק, יש להכניס את המילים בתוך גרשיים.

לדוגמא, "gender difference" יחפש את צמד המילים כשהן מופיעות יחד

אם רוצים לערוך חיפוש ולא לקבל תוצאות הכוללות ביטוי מסוים, נכתוב לפניו -.

לדוגמא, החיפוש gender mathematics -children יתן מאמרים שלא עוסקים בילדים.

את כל האופרטורים האלה ניתן להפעיל גם דרך תפריט החיפוש המתקדם.


4. השתמשו בחיפוש המתקדם

הדרך הטובה ביותר לערוך חיפושים מתקדמים היא כמובן בעזרת החיפוש המתקדם. כדי להגיע אליו ערכו חיפוש רגיל, לחצו על Settings ובחרו Advanced search. ייפתח לכם תפריט חיפוש עם אפשרויות למילות חיפוש ולצמצום התוצאות. בצד ימין של תפריט החיפוש תוכלו לראות דוגמאות והסברים. אם אתם מעדיפים לעבוד עם חלון החיפוש הרגיל ולא עם החיפוש המתקדם, אפשר להריץ את החיפוש המתקדם פעם אחת וללמוד משורת החיפוש הנוצרת מהו הניסוח המתאים לפעולה שביצעתם. לפרטים נוספים, ראו את ההסבר של גוגל לביצוע חיפושים מתקדמים.

להלן כמה דוגמאות לאפשרויות מועילות של החיפוש המתקדם.


אופרטורים

כדי לחפש כתבות העוסקות בהבדלים בין המינים במתמטיקה (תוך שימוש במושגים שונים), וללא התייחסות לילדים, אפשר למלא את השדות של החיפוש המתקדם באופן הבא:

this exact phrase: gender difference

any of these words: mathematics algebra calculation STEM

none of these words: children kids teenagers

מקום וזמן

כדי לחפש כתבות שנכתבו בערבית ופורסמו בישראל בשבוע האחרון, אפשר למלא את השדות של החיפוש המתקדם באופן הבא:

language: Arabic

region: Israel

last update: past week

במקרה כזה צריך יהיה לכתוב את מילות החיפוש בערבית.


שם ותחום האתר

לשם התחום של האתר יש מבנה קבוע. לדוגמא בכתובת www.ynet.co.il תחילה יש את שם האתר, במקרה הזה ynet. אח"כ את המגזר אליו הוא שייך: com מייצג את המגזר המסחרי בארה"ב co בארצות אחרות, edu מייצג את המגזר האקדמי בארה"ב ac בארצות אחרות, ואילו gov מייצג גופים ממשלתיים. org מייצג מוסדות ללא כוונת רווח, אך בהרבה מקרים מדובר במוסדות אינטרסנטים ולא מקצועיים. בסוף שם התחום נמצא את שם המדינה, אלא אם כן זו ארה"ב. במקרה הזה, il מייצג את ישראל, au מייצג את אוסטרליה, fr מייצג את צרפת.


אחת הדרכים להגיע למידע מהימן היא באמצעות הגבלת החיפוש למגזר אקדמי או ממשלתי. שימו לב, שאם רוצים לחפש מחוץ לארה"ב, צריך להוסיף את אותיות המדינה. כדי לחפש כתבות שפורסמו על-ידי גופים אקדמיים בישראל, אפשר להגביל את החיפוש באופן הבא:

site or domain: ac.il

אפשר גם לחפש ישירות בתוך אתר מסוים. לדוגמא, אם אני מחפשת הנחיות לחיפוש מתקדם בגוגל, ואני לא רוצה לקבל המלצות לא עדכניות או רשמיות, אני יכולה לחפש את המילים search operators בתוך האתר של גוגל:

all these words: search operators

site or domain: google.com


סוג הקובץ

ישנן אפשרויות מגוונות להגביל את סוג הקובץ שאנחנו מחפשים. אופציה זו טובה לחיפוש דוחות או מאמרים PDF, מצגות PPT, ועוד.

לדוגמא, כדי לחפש דוחות של ממשלת אוסטרליה אפשר למלא את השדות של החיפוש המתקדם באופן הבא:

site or domain: gov.au

file type: PDF

5. שונות

רשתות חברתיות

כדי לאתר מילה בתוך רשתות חברתית, יש להוסיף לפניה את הסימן @. לדוגמא, החיפוש tifferet@ יראה לי היכן מופיע שם המשפחה שלי בתוך רשתות חברתיות.


חיפוש מדויק

לפעמים גוגל מוריד חלק ממילות החיפוש כדי להגיע לתוצאות פופולריות יותר. אם אתם רוצים להתעקש על הימצאותן של כל מילות החיפוש, עשו זאת דרך Tools > all results > verbatim.


945 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page