top of page
  • תמונת הסופר/ת Sigal Tifferet

איך לבחור עבודה משמעותית

ארגון 80,000 הוא עמותה שנועדה לסייע לנו לבחור תפקידים משמעותיים. שם הארגון מגיע מהנתון שכל אחד ואחת מאיתנו צפויים לעבוד 80,000 שעות במהלך חיינו. בכתבה הבאה אסכם חלק מההמלצות שלהם לבחירת עבודה משמעותית, על סמך המדריך לקריירה.



מהי עבודת החלומות?

אנשים טועים לחשוב שכסף הוא המשתנה הכי חשוב בבחירת מקום עבודה. למרות ששכר הוא מרכיב חשוב, מעבר לסכום מסוים הוא הופך להיות פחות משמעותי. אנשים גם טועים לחשוב שכדאי להם לעבוד בתחום שהם הכי אוהבים (מוזיקה, ספורט, משחקי מחשב). במחקרים שנעשו על מה הופך עבודה לעבודה מצויינת, נמצא שמשתנים אחרים הם המשמעותיים ביותר:


עבודה מערבת (engaging)

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, היא קודם כל צריכה להיות עבודה מערבת או מחברת. כלומר, עבודה שמושכת אותנו לבצע אותה, שאנחנו נשאבים אליה פנימה כמו למשחק מחשב. בדומה למה שקורה במשחק מחשב טוב, לעבודה מערבת יש כמה מאפיינים מרכזיים: (1) העבודה מאפשרת לנו חופש פעולה לגבי הדרך בה אנחנו מבצעים את תפקידנו, (2) המשימות בעבודה מוגדרות היטב, (3) יש בעבודה מגוון של משימות שונות, ו(4) אנחנו מקבלים משוב בונה על הביצועים שלנו.


עבודה עם משמעות

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, צריך גם שתהיה לה משמעות. מחקרים מראים שכשאנחנו עושים עבודה בעלת משמעות או מסייעים לאחרים, מצבנו הנפשי משתפר ושביעות הרצון שלנו עולה.


עבודה שאנחנו טובים בה

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, אנחנו צריכים להיות טובים בה. זה אחד המאפיינים החשובים ביותר. אנשים המצליחים בעבודה שלהם, מרגישים תחושת סיפוק והישג. אם אנחנו טובים במשהו, אנחנו נהיה גם בעמדה טובה יותר לנהל מו"מ על שאר התנאים שחשובים לנו בעבודה. רוב המקצועות דורשים שנים של ניסיון, לכן במקום לשאול "עד כמה אני טובה בזה" עדיף לשאול "עד כמה אוכל להפוך להיות טובה בזה".


חשוב יותר לבחור משהו שנהיה טובים בו מאשר משהו שאנחנו אוהבים לעשות. למשל, אם אני אוהבת ספורט, והצלחתי למצוא תפקיד בקבוצת ספורט – לא בטוח שזה יגרום לי לאושר, אם חסרים לי המרכיבים האחרים החשובים לעבודת החלומות (משמעות, תמיכה וכו'). בעיה נוספת עם ללכת אחרי הלב ולבחור במקצוע בתחום שאני הכי אוהבת, היא שאנשים נוטים לאהוב את אותם הדברים, ובדברים הללו בדרך כלל יש מעט משרות. אנשים רבים היו רוצים לעסוק בספורט, מוזיקה, משחק. אבל ככל שיותר אנשים נלחמים על מעט המקומות בתחום, כך יורד הסיכוי שנתקבל.


עמיתים תומכים

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, אנחנו צריכים להרגיש שיש לנו תמיכה. אנחנו לא חייבים להיות חברים של כל מי שעובד איתנו, אבל חשוב שיהיה מישהו שנוכל לפנות אליו בעת צרה. ארגונים עם תרבות ארגונית המעודדת תמיכה הדדית ועבודה משותפת, הם ארגונים שטוב ונעים יותר לעבוד בהם.


היעדר גורמים שליליים

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, צריך שלא יהיו בה גורמים בעיתיים במיוחד. לגורמים שליליים יש השפעה גדולה יותר מאשר לגורמים חיוביים. כשמחפשים עבודה, צריך לחפש עבודה שאין בה מרכיבים בעיתיים כמו נסיעות ארוכות, חוסר בטחון תעסוקתי, שכר לא הוגן או שעות עבודה מוגזמות. לאורך זמן, מאפיינים כאלה יפגעו באופן משמעותי בשביעות הרצון שלנו.


עבודה המתאימה לחיים

כדי שעבודה תהיה עבודת החלומות שלנו, היא צריכה להשתלב בחיים המלאים שלנו. העבודה היא אמנם מרכיב מרכזי בחיים שלנו, אך לא המרכיב היחידי. חשוב למצוא עבודה שתתאים לאופן בו אנחנו רוצים לחיות את חיינו. חשבו, מה הדברים שחשובים לכם בחיים מחוץ לעבודה, האם תפקיד מסויים יאפשר לכם להשיג אותם. יש אנשים החשים שעבודה סטנדרטית תיקח מהם יותר מדי זמן ואנרגיה, ולכן הם בוחרים לעצמם עבודה פחות משמעותית, ומבצעים פעולות משמעותיות מחוץ לשעות העבודה.


תרגיל

במדריך לקריירה מציעים תרגיל שיסייע לנו לאתר את עבודת החלומות שלנו.


ראשית כדאי לזהות 4-8 גורמים שחשובים לנו. אלה יכולים להיות הגורמים שרשומים למעלה: מעורבות, משמעות, הצלחה, תמיכה, בלי שלילי, התאמה לחיים. אפשר גם לחשוב על קריטריונים שחשובים לי באופן אישי. למשל, אני יכולה לשאול את עצמי – מה היו הרגעים הכי מספקים עבורי בעבר? מה אפיין אותם? נניח שיאמרו לי שנותרו לי 10 שנים לחיות, מה אעשה בזמן שנותר לי? מתוך השאלות האלה אני יכולה לזהות גורמים נוספים שחשובים לי.

עכשיו אני יכולה ליצור טבלה בה אני משווה בין שני תפקידים שאני שוקלת, ולדרג כל אחד מהם בקריטריונים שבחרתי.


איך להתקדם שלב אחר שלב עד לבחירה של תפקיד?

הנטייה הטבעית של חלקנו היא לפעול לפי האינטואיציה. אבל האינטואיציה שלנו מוגבלת ופחות מתאימה לסוג כזה של קבלת החלטות. מומלץ לקבל את ההחלטה על קריירה כמו מדענית – להעלות השערות ראשוניות, לשאול שאלות, לחפש תשובות ולהשוות בין האלטרנטיבות. כדי לעשות זאת, אפשר לפעול לפי השלבים הבאים:


  1. רשימה – הכינו רשימה ארוכה של מקצועות אפשריים שנראים לנו רלבנטיים. בשלב הזה, המטרה היא לייצר רשימה ארוכה, בלי לסנן אותה יותר מדי.

  2. דירוג ראשוני – סדרו את המקצועות כך שהמקצוע הראשון הוא הכי טוב והאחרון הכי פחות טוב. חשבו מה הכי מתאים לכם, במה תוכלו להיות טובים, מה הכי משמעותי.

  3. מידע חסר – איזה מידע חסר לכם כדי לדעת בוודאות מהו הדירוג הנכון? רשמו לעצמכם את 3-5 השאלות הכי חשובות שיעזרו לכם להשלים את המידע הזה. למשל: האם אתקבל לתפקיד כזה? האם איהנה ממאפיין מסוים של התפקיד? האם השכר הצפוי מספיק לי? איך נראית שגרת העבודה בתפקיד הזה? ראו את התרגיל למטה המציע לכם שאלות שכדאי לכם לשאול את עצמכם.

  4. בדיקות פשוטות – נסו לענות על השאלות שהעליתם. התחילו עם הדרכים הכי קלות ומהירות למענה ואם צריך, המשיכו לדרכים הדורשות יותר זמן ומאמץ. למשל: חפשו מידע ברשת (שעתיים), דברו עם מישהי שעובדת בתחום (שעה), דברו עם עוד כמה אנשים, בקשו מהם להעריך עד כמה אתם מתאימים לתפקיד (5 שעות).

  5. דירוג שני – אחרי שערכתם בדיקות ראשוניות, נסו לשפר את הדירוג הראשוני שלכם. זהו מהן השאלות החשובות שנותרו לכם, ונסו לענות עליהן בבדיקות מורכבות יותר.

  6. בדיקות מורכבות – קראו ספר על הנושא (10 שעות), חפשו פרוייקט רלוונטי (בשכר או בהתנדבות) בו תוכלו להתנסות בתפקיד (1-4 שבועות)

  7. דירוג אחרון – שפרו את הדירוג השני שלכם. אם צריך – חזרו לשלבים המוקדמים יותר. אם אתם רואים שהדירוג שלכם נותר יחסית יציב, אולי זה הזמן לעבור לשלב הבא.

  8. התחייבות קצרה – התחייבו למקום עבודה, תכנית התמחות, לימודי תואר שני, לימודי תעודה שיקדמו אתכם לעבר התפקיד הרצוי. זכרו שהתחייבות לעבודה או ללימודים אינם סוף הדרך, אלא עוד שלב בתהליך החיפוש שיכול להימשך כל החיים. בכל שלב שתתנסו תלמדו טוב יותר מה מתאים לכם.


טיפים כלליים:

  • הארגון 80,000 ממליץ לחקור אופציות לפני שמתחילים ללמוד תואר שני, להתנסות בכמה דברים ורק אז להמשיך לתואר השני. אם בעקבות ההתנסויות תראו שנדרש חישוב מסלול מחדש, תואר שני זו דרך טובה לעשות זאת.

  • העדיפו אופציות שמאפשרות לכם לחקור בתוכן.

  • אם אתם נמצאים כרגע במסלול עבודה או לימודים, נסו לעשות איזה שהוא פרוייקט מהצד בו תוכלו לחקור אלטרנטיבות.

  • לפעמים צריך להתנסות במשהו ממש מחוץ לתחום הנוחות, רק כדי לקבל פרספקטיבה שונה.


תרגיל

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות כדי להבין טוב יותר מה התפקיד שמתאים לכם:


  • מה בדיוק עושים בתפקיד הזה? איך נראית שגרת היום של עובדת?

  • אילו משימות בתפקיד הזה יתנו לי משמעות? מה נדרש כדי להצליח בהן?

  • במה הצלחתם בעבר? עד כמה היכולות האלה קשורות לתפקיד שאתם בודקים?

  • מה מאפיין את מי שהצליחו בתפקיד הזה? עד כמה זה מאפיין גם אתכם?

  • האם אתם מתלהבים מהאפשרות לעבוד בתפקיד הזה? האם נראה לכם שתהנו ממנו?


איך לבחור עבודה משמעותית?

אם חשוב לי שהעבודה שלי תהיה משמעותית, איך אוכל לזהות תחום או עבודה שבאמת יהיו משמעותיים? גם לזה יש מספר טיפים. ראשית צריך לחשוב על הבעיה איתה רוצים להתמודד:


  • בעיה עם היקף רחב – כדי שהעבודה שלי תהיה משמעותית, אני צריכה לבחור בעיה שהיא באמת בעייתית. לכן כדאי שאשאל את עצמי: עד כמה הבעיה היא רחבה? האם אנשים רבים סובלים ממנה? האם ההשפעה שלה גדולה? האם ההשפעה המצטברת שלה לאורך זמן היא גדולה?

  • בעיה מוזנחת – התרומה שלנו תהיה קטנה יותר אם ננסה לפתור בעיה שרבים עובדים עליה. במקרה כזה, התוספת השולית שלנו, התרומה הייחודית, תהיה קטנה יותר. לכן, רצוי לבחור בבעיה מוזנחת באופן יחסי. למשל, במקום לנסות לפתור את מחלת הסרטן, לבחור בבעיה רפואית פחות מוכרת ונחקרת.

  • בעיה ניתנת לפתרון – חבל להשקיע משאבים בבעיות שאינן ניתנות לפתרון. כדאי לבחור בעיה שבאופן עקרוני אפשר להתמודד איתה ביעילות.

  • בעיה המתאימה לכישורים שלי – יכול להיות שמצאתי בעיה שעונה על כל הקריטריונים הללו, אבל אם לי אין את הכישורים להתמודד איתה, אז עדיף להשאיר אותה למישהי אחרת.

  • בעיה בוערת – הבעיות הבוערות של העולם כוללות התמודדות עם סכנות מתחום הבינה המלאכותית, מגפות, מלחמה גרעינית, מלחמות ומשבר האקלים. ישנן בעיות שפחות מתמודדים איתן כמו חוסן חברתי, קידום ערכים חיוביים, ממשל חלל, מוצרים ציבוריים, שיפור חשיבה. אפשר לראות כאן רשימה של הבעיות הדחופות ביותר לטיפול.

  • תחומים מבטיחים – ישנם כמה תחומים שכדאי לנסות ולהשתלב בהם על מנת לעשות הבדל משמעותי. אלה כוללים אקטואריה, ניהול תפעול, תיאום ובטיחות של בינה מלאכותית, ניהול סיכונים ביולוגיים, בטחון מידע, בניית ארגוני סיוע, פילנתרופיה, אפשר לראות כאן רשימת מקצועות נוספים.

  • מיומנויות חשובות – ישנן כמה מיומנויות שכדאי לרכוש כדי לעשות שינוי במגוון רחב של עבודות. אלה כוללות תקשורת, פוליטיקה, תכנות, מחקר. צריך לבחור במיומנויות שהן מועילות מצד אחד, אבל שהן גם מתאימות לנו אנחנו יכולים להיות טובים בהן.

35 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page