top of page
  • תמונת הסופר/ת Sigal Tifferet

איך לעבוד נכון עם ChatGPT?

עודכן: 27 ביולי 2023

כדי לקבל תוצאות טובות מ־GPTs, צריך לדעת איך לשאול אותם שאלות. חברת OpenAI, שיצרה את ChatGPT פירסמה רשימת המלצות. בפוסט הזה אסכם לכם כמה מההמלצות הבסיסיות שלה.



מודלים של GPT לא יכולים לקרוא את המחשבות שלנו. כדי שהם יספקו לנו תשובות טובות, אנחנו צריכים לנסח להם שאלות (prompts) טובות. חברת OpenAI פירסמה את ההמלצות שלה לחיפושים אפקטיביים. הנה כמה מההמלצות הבסיסיות שבהן, עם דוגמאות בעברית.


הסבירו בפירוט את הבקשה

ככל שתהיו מפורטים ומדוייקים יותר, כך התשובה שתקבלו תתאים יותר לצרכים שלכם. לדוגמא, במקום לשאול איך מחברים מספרים באקסל, רשמו בדיוק את מה שאתם רוצים לדעת. למשל:

כיצד ניתן להוסיף שורה של סכומי דולר באקסל? ברצוני לעשות זאת באופן אוטומטי עבור גיליון שלם של שורות, כאשר כל הסכומים מסתיימים מימין בעמודה הנקראת "סה"כ".


ציינו את אורך התשובה הרצוי

אם GPT נותן לכם תשובה ארוכה מדי - בקשו תשובה קצרה. אפשר להגביל את אורך התשובה לפי מספר המילים, המשפטים, הפסקאות או הנקודות. דוגמאות:

סכם בעברית את הטקסט שבתוך המרכאות המשולשות במשפט אחד בלבד.

טקסט: """ הכניסו טקסט"""

או

סכם בעברית את הטקסט שבתוך המרכאות המשולשות בחמש נקודות.

טקסט: """ הכניסו טקסט"""


ציינו את רמת המורכבות הרצויה

אפשר לכוונן את GPT לרמת המורכבות הרצויה. הוא יכול לענות לנו ברמה גבוהה או בסיסית. אם התשובה לא מספיק מקצועית עבורכם - תבקשו רמת כתיבה מקצועית יותר (למשל, ענה לי כאילו אתה פרופסור לפסיכולוגיה). אם התשובה מסובכת מדי - תבקשו הסבר ברמה בסיסית יותר (למשל, הסבר לי כאילו אני בת 12).

דוגמאות:

אתה פרופסור לכלכלה, תסביר לי מה פירוש המושג אינפלציה


או

תסביר לי מה פירוש המושג אינפלציה, כאילו אני בת 12


הגדירו מה תפקידו של ChatGPT

לפני שמבקשים בקשה, הגדירו ל־GPT מה יהיה התפקיד שלו. עשו זאת בעזרת שימוש במילה "מערכת" (system) לפני ההנחיה הכללית. לאחר מכן, כתבו את הבקשה הספציפית אחרי המילה "משתמש" (user). המילה מערכת מייצגת ידע כללי, הצעות והנחיות כלליות למודל ה־GPT, ואילו המילה משתמש מייצגת את הבקשה הספציפית שלנו מהמודל. לדוגמא:

מערכת

כשאבקש עזרה לכתוב משהו, אתה תענה עם מסמך המכיל לפחות בדיחה אחת או הערה שובבה בכל פסקה.

משתמש

כתוב מכתב תודה למרצה שלי על קורס מעניין ומועיל, שתרם לי גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית.


היעזרו במפרידים כדי לסמן חלקים נפרדים בהנחיות

השתמשו במפרידים כמו """ """ או < > כדי להתייחס לחלקים שונים בתוך ההנחיות שלכם. לדוגמא:

סכם את הטקסט המופרד על ידי ציטוטים משולשים בחמש נקודות.

"""הוסיפו טקסט לכאן""""


או:

מערכת

אתה תקבל תקציר של עבודה וכותרת אפשרית עבורה. הכותרת צריכה לתת לקורא מושג טוב על נושא העבודה, אבל צריכה להיות גם מעניינת. אם הכותרת אינה עומדת בקריטריונים אלה, תציע 5 חלופות בעברית.

משתמש

תקציר: הכניסו כאן תקציר

כותרת: הכניסו כותרת כאן


הגדירו רצף של שלבי פעולה

כאשר מדובר בהנחיות מורכבות, לפעמים רצוי להגדיר אותן כרצף של שלבים. שימו לב, המלצה זו מעט מורכבת כאשר עובדים בעברית. לדוגמא:

מערכת

השתמש בהוראות הבאות כדי להגיב לקלט המשתמש. יש לבצע תחילה את שלב 1, ורק עם סיומו יש לבצע את שלב 2.

שלב 1 - המשתמש יספק לך טקסט במרכאות משולשות. סכם טקסט זה בעברית במשפט אחד.

שלב 2 - הרחב את הפלט שנוצר בשלב 1 לפסקה בת 6 משפטים.

"""הכניסו טקסט"""


הציגו דוגמא לסוג המענה המבוקש

לפעמים, כשנדמה לנו שהמערכת לא מבינה אותנו, אפשר לתת לה דוגמא לסוג התשובה שהיינו רוצים לקבל, ואז לבקש שתענה לנו בהתאם לאותה הדוגמא. מתחת למילה "עוזר" (assistant) נרשום את הדוגמא שלנו. למשל, נניח שאנחנו רוצים תשובה בסגנון ספרותי מסויים:

מערכת

השב לפי הסגנון המתואר בעוזר.

משתמש

למד אותי על סבלנות.

עוזר

הנהר שחוצב את העמק העמוק ביותר זורם ממעיין צנוע; הסימפוניה הגדולה ביותר מקורה בתו אחד; השטיחים המורכבים ביותר מתחילים בחוט בודד.

משתמש

למד אותי על הים.


באתר של OpenAI ישנן גם המלצות מורכבות יותר. אם הרגשתם שאתם שולטים בהמלצות הבסיסיות שלמעלה, מומלץ להיכנס לאתר ולנסות כמה אופציות מורכבות יותר, ואולי גם באנגלית.

417 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page