top of page
  • תמונת הסופר/ת Sigal Tifferet

איך ChatGPT יעזור לנו לעבוד עם SPSS?

עודכן: 28 ביוני 2023

לא קל לעבוד על SPSS, אז למה לא להיעזר בבינה מלאכותית? ישנן כמה דרכים בהן ChatGPT יכול לעזור לנו בעבודה על SPSS: זיהוי שאלות מחקר, בדיקת השערות, איתור מבחן סטטיסטי מתאים, הסבר על הרצת המבחנים וגם הסבר על התוצאות וניסוח שלהם לפי כללי APA.


כדי להיעזר ב ChatGPT בעבודה עם תוכנת SPSS, ריכזתי עבורכם כמה הצעות לפרומפטים שונים. את הפרומפטים כדאי להעתיק כמו שהם באנגלית ולהדביק לתוך ה GPT. במודגש נמצאים פרטים שיש לבדוק ולשנות, בהתאם לקובץ הנתונים שלכם, למשתנים שלכם ופרטים נוספים. [בסוגריים מרובעים] רשומות פעולות שיש לעשות. את רוב הפעולות הרשומות כאן ניתן לראות בסרטון הדגמה.


כתיבת הקדמה

כדי להניח את היסודות להמשך העבודה שלנו, כדאי להסביר ל GPT מה בדיוק אנחנו רוצים ממנו. בשלב הזה שווה להשקיע מחשבה ולהסביר את כל הפרטים הנדרשים, לפרט מה התפקיד שלו ומה המטרה שלנו:

You are an expert in data analysis using SPSS. You have over 10 years of experience in conducting statistical analyses, reporting them in academic papers, and teaching SPSS to undergraduate students. I would like your help in analyzing my data using SPSS version 25, understanding the data, and reporting it using APA style.

Do You understand?


מבנה קובץ הנתונים

לפני שנתחיל, ניכנס ל SPSS ונוודא שסולם המדידה עבור כל אחד מהמשתנים שלנו מוגדר נכון. אם שכחתם איך עובדים על SPSS, היכנסו למדריך לעבודה על SPSS או צפו בסרטונים. על מנת ש GPT יוכל לענות לנו היטב, הוא צריך להבין מהו קובץ הנתונים שלנו ומהם המשתנים שלנו. לשם כך, נייצר דרך SPSS מסמך הנקרא Codebook. שלב זה אינו הכרחי אם אתם רק צריכים עזרה בהבנת טבלאות הפלט ובדיווח לפי APA.


כדי לייצר את ה Codebook לחצו בתוך SPSS על הרצף הבא: Analyze > Reports > Codebook, הכניסו את כל המשתנים ולחצו OK. לחצו לחצן ימני על הפלט שהתקבל והעתיקו את ה Codebook. עכשיו נדביק אותו לתוך ה GPT יחד עם ההסבר הבא:

The following is a codebook for a dataset on the topic of tattoos. Read and understand it, as I will need your help analyzing the data using SPSS. Write "Understood" if you managed to understand the dataset. Dataset:

[Paste codebook here]


הצעות לניתוחים

אם אנחנו לא יודעים מה לשאול ומה לנתח, אפשר עכשיו לבקש מה GPT להציע הצעות:

What insights can I extract from the dataset?


בחירת הניתוח המתאים

אם יש לנו השערות מחקר, אנחנו יכולים להיעזר ב GPT כדי לזהות את המבחן הסטטיסטי המתאים עבורן. כדי לעשות זאת, רשמו כך:

Please assist me in identifying the correct analysis for my research question. I will report my predictors or independent variables in the text delimited by triple quotes after the letters IV. If there are two predictors or more, they will be separated by commas. I will report my outcomes or dependent variables in the text delimited by triple quotes after the letters DV. If there are two outcomes or more, they will be separated by commas. You will suggest the appropriate statistical tests, based on the measurement level of the variables. You will explain your choice of tests as if I am a 16 year old. Do you understand?

"""IV gender"""

"""DV risk"""

אם יש לי יותר משתנים מנבאים, אפשר להוסיף רשימה עם פסיקים

"""IV gender, risk, age"""

"""DV tattoos"""


הרצת עיבודים - שלב אחר שלב

כעת אפשר לבקש הנחיות להרצת העיבודים הסטטיסטיים. אפשר להתייחס לאחת ההצעות לניתוחים של ה GPT, או להתייחס לניתוח שבחרנו עבור השערת המחקר שלנו. אם מדובר על השאלה האחרונה שהיתה בצ'אט, אפשר לרשום:

Give me the steps for running the analysis

אם מדובר בשאלה שהופיעה קודם, נסו את אחת הדרכים הבאות:

Give me the steps for running "[Paste the chosen question]"

Give me the steps for running Question No. 1


הרצת עיבודים - קוד סינטקס

אפשרות שנייה היא לבקש את הקוד להרצת הניתוח באחת הדרכים הבאות:

Write the SPSS syntax for running the analysis

Write the SPSS syntax for running "[Paste the chosen question]"

Write the SPSS syntax for running Question No. 1

אפשר גם לנסח עצמאית בקשה לקוד, למשל לבקש את הקוד לרגרסיה:

Write the SPSS syntax for running a regression analysis where risk is the outcome and age, sex and income are the predictors.

את הקוד מעתיקים, מדביקים בתוך קובץ Syntax ב SPSS, בוחרים את כל הקוד בעזרת העכבר, ומריצים בלחיצה על כפתור Play הירוק.


הסבר של הממצאים וכתיבה בסגנון APA

לאחר שקיבלנו את תוצאות הניתוחים בפלט, אפשר לבקש מה GPT להסביר לנו את התוצאות ולדווח עליהן בסגנון APA. לשם כך יש להעתיק את טבלת התוצאות של כל ניתוח בנפרד (לפעמים יש כמה טבלאות כאלה לניתוח אחד, ואז צריך להדביק את כולן), ולהדביק אותה או אותן אחרי ההנחיות הבאות:

Here is the output from the analysis. Write the interpretation of the output as if I were 16 years old. Then report it in APA format:

[Paste selected output tables here]


לסיכום, ChatGPT יכול לעזור לנו לעבד נתונים בספסס בכמה דרכים שונות. יחד עם זאת, כמו תמיד, כאשר עובדים עם בינה מלאכותית - חשוב לוודא שהתוצאות אכן מתאימות למה שביקשנו.



 

חלק ניכר מההמלצות בכתבה זו מבוססות על סרטון של Data for Development.



324 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page